The Last Chapters

In zijn (voorlopig) eeuwige zoektocht naar het vinden van het Verhaal der Verhalen, attaqueert oerverteller Thomas Dudkiewicz zijn never ending story in zijn nieuwe solo The Last Chapters. Een existentiële, immersieve ervaring waarin een verhalenverteller in het hoofd duikt van de comateuze acteur ‘Thomas’, om hem in een laatste wanhoopspoging weer bij bewustzijn te brengen. De storyteller sleurt Thomas mee in een persoonlijke odyssee langs de rafelranden van de verbeelding en het Zelf. In het onderbewuste heerst chaos, in het verhalende huist orde. Maar het onderbewuste vecht terug. Een kosmische botsing op leven en dood.

Net als in Bedtime Stories speelt de soundscape een grote rol in de onderdompelende kracht van deze performance. Ditmaal maakt Dudkiewicz gebruik van een immersief geluidssysteem met binaurale audio. Een medium waarmee hij samen met sound designer Tomas Loos, die live het geluid aanstuurt, een nieuwe manier exploreert om ontelbare werelden op te roepen en het ultieme verhaal tot leven te brengen.

Voertaal: Engels

Een immersief geluidssysteem met binaurale audio? He? Lees meer.

Credits

Concept, tekst & spel Thomas Dudkiewicz
Regie & dramaturgie Thibaud Delpeut
Sound design Tomas Loos
Scenografie & lichtontwerp Hendrik Walther
Technisch team Denzo Theatertechniek (André Goos), Marcel Janssen, Ruud Lamers, en Noor Thijssen
Productieleiding Andrea van Bussel
Publiciteit & marketing Esra J. Merkel & Pien Visser
Grafisch ontwerp Ruben Verkuylen
Fotografie poster Lonneke van der Palen
Zakelijke leiding Martha van Meegen
Zakelijke assistentie Mara Liza de Bakker
Productie URLAND
Coproductie Theater Rotterdam

Bijzondere dank aan

Marijn Alexander de Jong, Ludwig Bindervoet en Jimi Zoet. Het onderzoekstraject van deze voorstelling is uitgevoerd in het Innovation:Lab van Theater Utrecht (Samiha Awad, Abdelhadi Baaddi, Sebastiaan Kox en Sander van der Werff) URLAND wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam en Fonds Podiumkunsten.

Recensies

"Kikker Kiest The Last Chapters omdat de beste verteller van Nederland je in deze wonderbaarlijke theatertrip (mét special effects) meeneemt naar de krochten van zijn fantasie." Theater Kikker selectie voor Kikker Kiest met de beste voorstellingen van 23/24
"Drie katten, een Amerikaanse schrijver of een bloeddorstige vis; met zijn stem kan Thomas Dudkiewicz alles zijn. [...] Als toeschouwer draag je een koptelefoon, waardoor het auditieve epos je oren binnen knalt of je, bijna fluisterend, kippenvel bezorgt. De live uitgevoerde soundscape van Tomas Loos zet de epische gevechten en heen en weer schietende dialogen kracht bij: onweer dondert, water raast en opeens tsjilpen de vogels. En zo is The Last Chapters een ode aan de verbeelding, waarin Dudkiewicz met zijn betoverende stemgebruik intrigeert en indruk maakt" -**** NRC (Elisabeth Oosterling)
"Een sprookjesachtige, gruwelijke queeste voorbij de grenzen van de verbeelding. [...] Het knappe samenspel tussen Dudkiewicz en Loos is een genot om naar te kijken. Dudkiewicz is als verteller virtuoos. Met gemak schakelt hij continu tussen microfoons, stemmetjes en rollen. ” - keuze van de criticus Theaterkrant (Sam Simons)
"Nog nooit zoiets gezien. Wat een fenomenale voorstelling. Het verhaal zat ook goed in elkaar en de performance was perfect. En echt ideaal met de koptelefoon. Dikke 10!" Carla, bezoeker van de première op 24 februari
"In zijn Engelstalige, filmische verhaal vecht de hoofdpersoon tegen draken, ontmoet hij een bloeddorstig vissenleger en maakt kennis met een macho soldaat. Er doorheen vlecht Dudkiewicz een boodschap over chaos en orde, over een kunstenaar die het leven vergeet om zijn kunst te voeden en over het omarmen van het kwaad in jezelf." NRC (Ron Rijghard) / "de beste voorstellingen die je nu in het theater kunt zien"
"In deze audioperformance gaat Dudkiewicz als rasechte en buitengewone verhalenverteller door op de lijn van Bedtime Stories. Met een binauraal geluidsysteem wordt een soundscape gecreëerd die je, dankzij koptelefoon, volledig omringt. Op de bühne zien we een verteller met wat apparatuur, het verhaal sober aangezet met minimaal spel; de kracht zit hem in stemgebruik, tekst en bijkomende geluidseffecten. Meer is er niet nodig om een enorm rijke wereld te scheppen, die zeer nieuwsgierig maakt naar de uiteindelijke voorstelling." Theaterkrant (Iris Spanbroek)

Gespeelde locaties

Explore The North / De Harmonie, Theater Rotterdam, Het Nationale Theater, Theater Kikker, De Schuur, Frascati, Grand Theatre, Theater de Maagd

Documentatie