De Eindtijd Revue

Hoe maak je een voorstelling over de Apocalyps als je er middenin zit? Komt dat zien! 

Na het succes van De Gabber Opera (VSCD Mime en Performanceprijs 2022) bestormt URLAND de schouwburg met een onheilspellend theaterspektakel over de Eindtijd. De Eindtijd Revue is een apocalyptisch en onheilspellend theaterfeest, waarin alle mogelijke eindes en Eindtijdverhalen clashen. URLAND’s credo is ‘WANHOOP DOET LEVEN’. En deze voorstelling vraagt: hoe leren we te wanhopen? Hoe bereiden we ons voor?  

De Apocalyps duikt in de geschiedenis van de mensheid steeds weer op, en lijkt een maatschappelijk, historisch fenomeen. Van de Ragnarok tot de Vier Ruiters van de Apocalyps, van de kalender van de Maya’s tot de hedendaagse Doomsdaypreppers. Het is nu eens een belofte, dan weer een waarschuwing, of toch meer een bezwering. URLAND heeft nood aan de poëzie, de muziek en het ritueel, die de mens al sinds jaar en dag verbinden in de angst voor het Allesverslindende Niets.  

URLAND nodigt eigenzinnige performers uit en vormt een kras gelegenheidscollectief dat vele theatertalen spreekt. We zien een theatergroep die zich op het uiterste voorbereidt. De multidisciplinaire performance is één grote warming-up voor ‘De Eindtijd Revue’ die die avond gaat plaatsvinden, en in aanloop naar de aanvangstijd passeert de revue de revue. De doommetalband DEATH.DEF (de huisband van de revue) doet de laatste soundcheck, de collectieve dodendans wordt gemarkeerd, we horen flarden uit de Edda en een aria uit Wagners Ring, terwijl een van de performers nog wat yoga doet op het achtertoneel en de technicus zijn lampen stelt. Er zijn valse profeten, een echt zwart gat, duistere mystery guests en een Rotterdams kinderkoor.  

De voorstelling is muzikaal, beeldend, poëtisch, en heeft een happening-achtig karakter. Samen creëren de performers een groot nieuw ritueel dat op speelse wijze ook een ode is aan het theaterbedrijf. URLAND klampt zich vast aan het gegeven dat in de mythologie iedere Eindtijd ook weer een nieuw begin inluidt. De opwarming is voltooid. Donkerslag is aanvang. Wanhoop doet leven. 

Deze voorstelling heeft zowel Engelse als Nederlandse boventiteling.

Waarschuwing: In deze voorstelling wordt een stroboscoop gebruikt.

Kijktip: URLAND op NPO2 bij Werk in Uitvoering met Wilfried de Jong, vanaf 19:46 – een heel mooi interview met Marlies Heuer over De Eindtijd Revue, waarna zij een diagonaal trekt op de muziek van onze huisband DEATH.def

Lees meer over de maskers die beeldend kunstenaar Carmen Schabracq maakte voor de voorstelling in het artikel door Ron Rijghard in het NRC.

Credits

Concept URLAND
Van en met Zita de Aguirre y Otegui (stage), Bernadeta Astari, Ludwig Bindervoet, QiQi van Boheemen, Jens Bouttery, Thomas Dudkiewicz, Marlies Heuer, Marijn Alexander de Jong, Myra Schouten (stage), Vincent van der Valk & Jimi Zoet
Dramaturgie Florian Hellwig
Eindregie Marijn Alexander de Jong
Regieassistent Julie van Westerveld (stage)
Scenografie en lichtontwerp Ruimtetijd - Theun Mosk, Rients Dijkstra (assistent scenografie), Marieke Horst (assistent scenografie) & Jurre Pöpping (assistent lichtontwerp)
Kostuumontwerp en uitvoering Kostuumatelier Theater Rotterdam - Erik Bosman, Sara Hakkenberg & Iris Brussee (stage)
Maskers Carmen Schabracq
Pruiken Atelier Perru
Decorbouw Firma Smits
Technische coördinatie Denzo Theatertechniek (André Goos)
Techniek Marcel Janssen, Edwin van Steenbergen, Ruud Lamers, Jorg Schellekens & Frank Hermans
Productieleiding Elise de Fooij
Publiciteit/marketing Esra J. Merkel en Pien Visser
Grafisch ontwerp Ruben Verkuylen
Fotografie Lonneke van der Palen
Zakelijke leiding Martha van Meegen
Zakelijke assistentie Mara Liza de Bakker
Productie URLAND
Coproductie Theater Rotterdam

Bijzondere dank aan

Mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam, Fonds Podiumkunsten en Fonds21

Recensies

"In De Eindtijd Revue gaan pikzwarte metal over totale vernietiging en een monoloog van Marlies Heuer over de waarde van al het menselijke leven naadloos in elkaar over. Zoals ook de voorstelling zelf het einde der tijden vooral als een mogelijkheid tot een nieuw begin neerzet, zo ook lijkt Urland met De eindtijd revue een hergeboorte te beleven, met een opzwepende vorm van totaaltheater die in het Nederlandse grote-zalencircuit zijn weerga niet kent." -**** NRC (Marijn Lems)
"URLAND's 'De Eindtijd Revue' tart de zintuigen met een chaotische trip door veranderlijke tijdswaarnemingen, gecombineerd met rauwe metal en opera-achtige aria’s, in een hoopvolle illustratie dat elk einde ook een nieuw begin is." Zware Metalen
"URLAND bouwt een metal feestje op de rand van de afgrond" Theaterkrant (Fransien van der Putt)
"De Eindtijd Revue is een apocalyptisch variété, gelardeerd met loodzware doommetal en wonderschone aria’s." - ** De Volkskrant (Sander Janssens)

Gespeelde locaties

Kunstmin, Theater Rotterdam , Theater de Veste, ITA, Schouwburg Amstelveen, Het Nationale Theater, Stadsschouwburg Utrecht