In bed with Mozart

Wij zijn in principe monogaam.

Wij zijn over het algemeen niet ontrouw.
Wij weten niet altijd wat onze geliefdes doen en willen dat ook niet weten.
Onze geliefdes weten ook niet altijd wat wij doen en willen dat soms wel weten.

Wat is ontrouw in deze tijd?

Mozart geeft antwoord in zijn beroemde opera’s Le Nozze di Figaro en Così fan tutte:
We doen het allemaal. Het liefst met anderen.

Onder aanvoering van Wunderbaum werken Theater Rotterdam en barokorkest B’Rock kortstondig samen. Speciaal voor de Operadagen creëren zij in een paar dagen een muziekhappening met live pogingen tot overspel. De rijzende stersopraan Sophie Karthäuser zingt Mozart-aria’s en de bekende Vlaamse schrijfster Annelies Verbeke schrijft een nieuwe korte tekst over de nieuwe ontrouw en de macht van de seksen.

Credits

Spel Wunderbaum (Walter Bart, Wine Dierickx, Matijs Jansen, Maartje Remmers en Marleen Scholten), Ro Theater (Sylvia Poorta), URLAND (Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong, Jimi Zoet) e.a.
Sopraan Sophie Karthäuser
Orkest B'Rock: Daniela Helm (concertmeester), Jivka Kaltcheva, Liesbeth Nijs, David Wish, Marie Haag, Elin Eriksson, Maite Larburu, Yukie Yamaguchi (viool); Luc Gysbregts, Manuela Bucher, Kaat De Cock (altviool); Rebecca Rosen, Kate Haynes (cello); Tom Devaere, Elise Christiaens (contrabas); Tami Krauss, Melody Yeomans (fluit); Benoit Laurent, Stefaan Verdegem (hobo); Vincenzo Casale, Ana Melo (clarinet); Benny Aghassi, Tomek Wesolowski (fagot); Jeroen Billiet, Pierre-Antoine Tremblay (hoorn); Gerd Bachmann, Martin Silaber (trompet); Jan Huylebroeck (timpani); David Van Bouwel (pianoforte)
Muziek Wolfgang Amadeus Mozart ( selectie uit o.a. Cosí fan tutte, Le nozze di Figaro, 'Praagse' Symfonie nr. 38 KV 504)
Tekst Lorenzo da Ponte en Annelies Verbeke
Vormgeving Maarten van Otterdijk
Dramaturgie Tobias Kokkelmans
Productie coördinatie Carry Hendriks
Productieassistent Linda Visser
Productie Theater Rotterdam (Wunderbaum, Ro Theater, Productiehuis Rotterdam, Rotterdamse Schouwburg) en Operadagen Rotterdam

Bijzondere dank aan

Oude Luxor

Recensies

Een vette knipoog naar het genre opera, een verrassende samenwerking tussen onverwachte partijen, en intussen muziek waaraan geen enkele concessie gedaan wordt – ook dit soort initiatieven maken van de Operadagen Rotterdam zo’n leuk, veelzijdig en interessant muziektheaterfestival. Theaterkrant, 26 mei 2015

Gespeelde locaties

Operadagen Rotterdam