De UR-triënnale 2018

Heb jij zin in vintage URLAND? Stap in de capsule op De UR-triënnale 2018 en ga 7 jaar terug in de tijd. De toeschouwer dompelt zich onder en leert URLAND op een typisch Urlandiaans-onmogelijke wijze kennen: in futuristisch retrospect. Leve de tegenstrijdigheden! Leve de veelheid! Leve de festivalisering!

Twee voorstellingen.
Honderd meter bier.
Één groot bonkend festivalhart.
En een oneindig nagesprek met de makers…

We schrijven 2011. House on Mars & De Oktobertragödie… We kijken samen naar de jeugdfoto’s van URLAND en zien: Onvoorziene waarheden, pertinente onzin, consciëntieuze concepten, politieke incorrectheid, domme bravoure, hermetische speelstijlen, overdadige naïviteit en kinderziektes in de Zwarte Doos.
Nieuwe betekenis. Nieuwe visioenen. Nieuwe blikken op het nu.

Wat voegden we toe?
Wat laten we na?

De UR-triënnale is een driejaarlijks theaterfestival waarin performancecollectief URLAND zichzelf uitnodigt om eigen werk kritisch te bekijken. In deze eerste avondvullende editie: het vroege werk.

“Hoe persoonlijk is het werk van een collectief en hoe persoonsgebonden is persoonlijk?”

Credits

Concept Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong en Jimi Zoet
Spel Shelley Bos, Maarten Heijnens, Levi Middendorp, Giulia Reiss en Rosa Weekers
Productie URLAND
Coproductie Theater Rotterdam
Dramaturgie Nuno Blijboom (stagiair)
Productieleiding Sarah Steeman
Publiciteit Esra J. Merkel
Grafisch ontwerp Ruben Verkuylen
Zakelijke leiding Jens Besse
Mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten en Gemeente Rotterdam

Bijzondere dank aan

Karel van Laere, Ralph Koijman, Florian Hellwig, Kostuumatelier Theater Rotterdam

Recensies

"De grap is dat de tekst van band komt, waarbij de acteurs playbacken, vaak expres verkeerd, en daarbij aangezet dramatisch acteren. Een cabaretduo als Van der Laan en Woe zou van dit speelse idee een ijzersterker sketch van vijf minuten weten te smeden. Bij Urland ben je, als de amorele handelingen na drie kwartier definitief uit de bocht gieren, blij dat het erop zit." NRC (Ron Rijghard)
"De UR-triënnale 2018 is zelf een festival, maar ook een anti-festival; twee performances, maar ook één grote meta-performance; een ode aan vergankelijkheid door repertoire uit de vergankelijkheid te halen. Een vat vol tegenstrijdigheden, zoals alleen URLAND dat kan." 8weekly (Jeroen van Wijhe)
"Door zowel hun artistieke visie als de mogelijke kritiek erop beide volledig serieus te nemen en evenwaardig te laten vertolken levert URLAND met hun UR-triënnale een boeiend antwoord op de vraag hoe je je tot je eigen (artistieke) verleden moet verhouden." Theaterkrant (Marijn Lems)

Gespeelde locaties

Theater Rotterdam, Toneelschuur, Theater Kikker, Het Nationale Theater, Theater Frascati

Documentatie