De digital natives van performancecollectief URLAND presenteren u De Internet Trilogie, een exclusieve happening over de belangwekkendste ontwikkeling van de moderne tijd.
Het ritualistische drieluik legt de (hyper)link tussen de mythe van Prometheus en het moderne digitale vuur. Prometheus stal het vuur van de goden en gaf het aan de mens. Zoals het vuur zowel vooruitgang als vernietiging betekent, zo behelst het internet zowel de utopische belofte als de dystopische teloorgang. URLAND wil voorbij goed en kwaad, en ook dat is spelen met vuur.
URLAND speelt en gebruikt alle tools die de theatermaker anno nu voor handen zijn, van een motion capture system tot de ‘Fanuc S-500’, en van Ableton tot Word.
De Internet Trilogie is een collectieve, digitale trip waarin het lichaam transformeert en de toekomst voelbaar wordt gemaakt. De rite schrijft de mythe, natuurlijk op het analoge toneel.
De Internet Trilogie bestaat uit de delen: MS DOS/Prometheus geketend (2014), EXPLORER/Prometheus ontketend (2015, ism CREW/Eric Joris), en INTERNET OF THINGS/Prometheus de Vuurbrenger (2016)).
Credits
Van en met
Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong, Eric Joris, Jimi Zoet
Dramaturgie
Florian Hellwig
Kostuum
Kostuumatelier Theater Rotterdam
Productie
URLAND
Coproductie
Theater Rotterdam, CREW
Technische leiding
Aram Visser
Technologie
Koen Goossens
Productieleiding
Silvia de Vries, Sarah Steeman
Grafisch ontwerp
Ruben Verkuylen
Publiciteit
Esra J. Merkel
Zakelijke leiding
Jens Besse
Mede mogelijk gemaakt door
Gemeente Rotterdam, Fonds Podiumkunsten
Bijzondere dank aan
BesteBuren, Buda Kunstenscentrum, De Coproducers, Denzo Theater techniek (André Goos, Jorg Schellekens, Peter Swikker), Dreamspace, Elsemarijn Bruijs, Elize de Mul, Erik Bindervoet, Fonds 21, Hajo Doorn, IRS Robotics, Jan Zoet, Jasper Kop, Martin Pot, Pieter Rogaar, Prins Bernard Cultuurfonds, Productiehuis Theater Rotterdam, Rita Vilhena, Seppe Brouckaert, Siemen van der Werf, Studio RAP, Universiteit Hasselt.
Recensies
"De Internet Trilogie is een ijzersterke geschiedschrijving in woord, maar vooral in beeld. Startpunt is een ijzeren, begeesterde machine genaamd Prometheus, die als brenger van het digitale vuur de voorbode is van het virtuele tijdperk. Het is knap hoe de mannen de opkomst van het wereldwijde web weten samen te vatten in schetsen in iconische scènes en figuren, van de ronddwalende kat uit de populaire kattenfilmpjes tot een enorme zwarte doos die omineus zingt over énen en nullen. Dit mondt uit in een geweldige verdubbeling van de werkelijkheid: in een virtuele, vloeibare ruimte zijn twee simplistische Sims-poppetjes op zoek naar houvast, terwijl het publiek onder deze computerwereld ziet hoe de spelers deze oproepen en manipuleren. In het afsluitende toekomstvisioen mijmert een opflakkerend, upgeload en onzijdig mensenbrein vanaf een beeldscherm over verlies van tastzin, lichamelijke sensaties en emoties, terwijl de Orpheus-machine zwijgend toekijkt. Middels theater, hét medium van de aanwezigheid, vertelt URLAND over het ingrijpendste effect van internet: onze toegenomen fysieke afwezigheid."
Juryrapport VSCD Mime prijs
"In de vertaling van acteur naar avatar vervormt soms een been, maar juist die oneffenheden geven de performance - gemaakt met kunstenaar Eric Joris - een interessante tegenstrijdigheid. De virtuele wereld is maakbaar, maar zeker niet perfect."
-*** NRC (Elisabeth Oosterling)
"Urland biedt uiteindelijk geen verontrustend dystopisch toekomstvisioen, maar ontpopt zich zo als een pleidooi voor echt leven in plaats van louter virtueel. Echt verontrustend is deze voorstelling voor de grote zaal echter geen moment. De internet trilogie is meer kattenfilmpje dan HAL uit Space Odyssey, meer The Orville dan Black Mirror."
Theaterkrant (Henri Drost)
Gespeelde locaties
Theater Rotterdam, Stadsschouwburg Utrecht, Internationaal Theater Amsterdam, Het Nationale Theater