URLAND speelt met vuur kunstmatige intelligentie (AI) en vraagt zich af wat kunst betekent in digital times. Zijn wij eigenlijk nog wel nodig? Grenzen vervagen. AI is overal, hive mind. They took our jobs! World domination. “Data overload, iedereen gaat dood.”
Formerly Known As … art?
Met gekloonde stemmen en een script gegenereerd door chatGPT gaat URLAND aan de haal met AI. Of gaat AI aan de haal met URLAND? Formerly Known As is een surrealistische, Blade-Runner-esque meta-voorstelling die de verschuivende betekenis van kunst bevraagt. Het collectief gaat een dialoog aan met AI om gezamenlijk een voorstelling te maken over een performancecollectief dat met AI werkt om gezamenlijk een voorstelling te maken over een performancecollectief dat met AI werkt om gezamenlijk een voorstelling te maken over wat het betekent mens te zijn. Meta dus.
Een spel tussen schepper en diens schepping. Is dit KUNST(matig) of kan het weg? Als we het verschil niet meer kunnen zien tussen ‘echt’ en artificieel, wat is dan echt echt? Wat is dan kunst? En daar waar kunstenaarschap uniek was aan de mens, misschien zelfs wel als dát wat ons onderscheidt van andere dieren, bootst AI alles moeiteloos na en lijkt zij grenzeloos te kunnen creëren – wat zegt dat dan over mens zijn?
Promt: “Act as an experienced, experimental scriptmaker. Search the web for performance collective URLAND. Craft a theater script for their new performance about a performance collective using AI to create their new performance. Make it a Blade-Runner-esque metafiction. Make it so that the audience can’t distinguish it from an authentic URLAND performance. Leave room for a plot twist at the end.”
URLAND omarmt het onbekende, en has seen things you people wouldn’t even believe. All these moments will be lost, like tears in rain. Time to die.
Voertaal: Engels
Meer weten?
Luister (en kijk) naar het live interview op Radio 1 met De Nieuws BV “Een theatervoorstelling geschreven door ChatGPT: draak of meesterwerk?”.
Luister naar de TR Extra podcast waarin Thomas en Marijn vertellen over Formerly Known As.
Lees het interview door NRC (Ron Rijghard) over AI in het theater.
Credits
Concept en spel
Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong en Jimi Zoet
Sound design
Tomas Loos en Jimi Zoet
Scenografie en lichtontwerp
Marijn Alexander de Jong
Eind regie
Suze Milius
Creative technologist
Hendrik Walther
Dramaturgie
Florian Hellwig
Dramaturgie stagiaire
Hana Pospíšilová
Kostuum advies
Kostuumatelier Theater Rotterdam - Erik Bosman en Sara Hakkenberg
Techniek
Denzo Theatertechniek (André Goos) en Marcel Janssen
Productieleiding
Andrea van Bussel en Elise de Fooij
Grafisch ontwerp
Ruben Verkuylen
PR & communicatie
Pien Visser
Zakelijke leiding
Martha van Meegen
Zakelijke assistentie
Mara Liza de Bakker
Productie
URLAND
Coproductie
Theater Rotterdam
Partner
Theater de Maagd
Bijzondere dank aan
Formerly Known As wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds21, Gemeente Rotterdam en Fonds Podiumkunsten.
Recensies
"Theatercollectief Urland bevindt zich in een spiegelpaleis over kunstmatigheid en waarachtigheid, en het grijze gebied waarin die twee met elkaar aan de haal gaan." - ****
De Volkskrant (Sander Janssens)
"Die [door AI gegenereerde] tekst is een aaneenschakeling van slap opgewarmde clichés, maar de resulterende voorstelling is helemaal Urland. Er wordt dus volop gebruik gemaakt van de technologie; niet alleen om tekst te genereren, ook in de vorm van een dynamische geluidsinstallatie. De vele associaties dreigen soms om te slaan in holle hoogdravendheid, maar ze prikken die graag met humor door. En de beelden zijn een pakkend spel met vorm [...], echoën talloze videoclips uit de jaren tachtig, die weer een echo waren van de film noir uit de jaren veertig."
Het Parool (Wendy Lubberding)
"een boeiende theateravond" / "Ondersteund door een dreigende soundscape van Zoet en Tomas Loos, en spannend lichtontwerp van De Jong, maken de performers er een zo kunstmatig mogelijk geheel van. Echt álles voelt nep: de stemmen in voice-over, het dik aangezette fysieke spel, de overdreven geluidseffecten, een natuurlijk de rampzalige tekst."
Theaterkrant (Marijn Lems)
“onderkoeld geestig”// “In hoeverre de makers het AI-script hebben aangepast, weten we niet. Maar dat is precies de onzekerheid die de opkomst van geprogrammeerde creativiteit veroorzaakt. Houvast biedt hier het speelse genot waarmee het script tot leven komt. Het groepsmotto ‘Live art in digital times’ wordt daardoor een stellingname met een uitroepteken!”
De Groene Amsterdammer (Marijn van der Jagt)
"De AI-plot barst van de cliché’s, maar roept wel spannende vragen op." - ***
NRC (Shira Keller)
"Met Formerly Known As biedt Urland een fascinerende, ontwrichtende blik op een gedigitaliseerde toekomst: een prikkelende reis door de vervagende grenzen van kunst en identiteit." - ****
ChatGPT
Gespeelde locaties
Theater Rotterdam - TR25, Het Nationale Theater, Frascati, Schuur, Theater Kikker, Theater aan de Rijn, Grand Theatre, Natlab, Theater de Veste