De Gabber Opera

 “Kom in ons midden nu, Dreuner, o, Dreuner. Schud de aardbodem, machtige Schokker.” (uit De Bacchanten van Euripides, 406 v Chr.)

Performancecollectief URLAND scheert de koppen kaal en maakt een hardcore trip voor iedereen die smacht naar een theatrale uitspatting. De Gabber Opera is geïnspireerd op De Bacchanten van Euripides, en laat de tijdloze hang van de mens naar verdoving en extase zien. In een door God verlaten landschap zien we vier kale nimfen die in de roes vinden wat ze kwijt waren, en kwijtraken wat van hen was. Een Groot Verhaal over het ritueel, de roes, en het allesverslindende Niets.

De Gabber Opera is een remake van de eerste voorstelling van URLAND uit 2010. In het kader van De Ur-triënnale 2021 is deze hernomen en won de VSCD Mime/Performance prijs op het Nederlands Theater Festival 2022.

Credits

Van en met Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong, Karel van Laere, Jimi Zoet
Productie URLAND
Coproductie Theater Rotterdam
Lichtontwerp Varja Klosse i.s.m. Marijn Alexander de Jong en Karel van Laere
Kostuum Kostuumatelier Theater Rotterdam (Karin van der Leeuw en Erik Bosman)
Compositie opera en koorstukken Annelinde Bruijs
Compositie voorstelling Jimi Zoet
Techniek Denzo Theatertechniek (André Goos), Frank Hermans, Marcel Janssen, Ruud Lamers, Edwin van Steenbergen
Productieleiding Andrea van Bussel en Elise de Fooij
Productieassistent (stage) Nienke Kiesling
Grafisch ontwerp Ruben Verkuylen
Fotografie Sandra Zegarra Patow
Publiciteit Esra J. Merkel en Pien Visser
Zakelijke leiding Jens Besse

Bijzondere dank aan

URLAND wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam en Fonds Podiumkunsten.

Recensies

"Een prachtig beeld en een slimme verwijzing naar de arbeiderscultuur en de lotsverbondenheid van de gabbers."- **** De Volkskrant (Yasmina Aboutaleb)
"Presented by the Dutch performancecollective URLAND, De Gabber Opera is a hallucinatory reimagining of hardstyle rave's heydays through the lens of Euripides's The Bacchantes and the German operatic tradition. Exploring humankind's perpetual desire for sedation and ecstasy, cultural mythos and, more implicitly, the fascistic associations of both opera and gabber as 'high' and 'low' art forms respectively, the production is a surreal 70 minute escapade." The Wire Magazine (Hannah Pezzack)
“Met deze remake toont URLAND aan hoezeer dit collectief zich heeft ontwikkeld van een brutaal mannengroepje tot trefzekere theatermakers, die de verbeelding van eigentijdse thema’s spectaculair weten te mixen met elementen uit de traditionele kunsttraditie en onze culturele geschiedenis. En die een rijkdom aan theatrale middelen weten samen te smeden tot ware ‘gesammtkunst’.” Juryrapport VSCD Mime/Performance prijs

Gespeelde locaties

ITA (Rabozaal), Nederlands Theaterfestival , Kunstmin, Theater Rotterdam, Stadsschouwburg, ITA (Grote zaal), Koninklijke Schouwburg, Theater de Veste

Documentatie