De Eindtijd Revue

How do you make a show about the Apocalypse when you’re in the middle of it? Come and see!

Following the success of De Gabber Opera (VSCD Mime and Performance Prize 2022), URLAND is storming theaters with an ominous theatrical spectacle about the End Times. De Eindtijd Revue is an apocalyptic and ominous theatrical feast in which all possible endings and End Time stories clash. URLAND’s credo is “DESPAIR GIVES LIFE” (wanhoop doet leven). And this performance asks: how do we learn to despair? How do we prepare?

The Apocalypse keeps popping up in human history, appearing to be a social, historical phenomenon. From the Ragnarok to the Four Horsemen of the Apocalypse, from the calendar of the Mayans to today’s Doomsday preppers. It is sometimes a promise, sometimes a warning, or yet more of an incantation. URLAND is in need of the poetry, music and ritual that have long connected humans in the fear of the All-consuming Nothingness.

URLAND invites quirky performers and forms a vibrant ad hoc collective that speaks many theatrical languages. We see a theater group preparing for the extreme. The multidisciplinary performance is one big warm-up for‘De Eindtijd Revue’ that will take place that evening, and leading up to the starting time, the revue passes the review. The doom metal band DEATH.DEF (the revue’s house band) does the final sound check, the collective dance of death is highlighted, we hear snatches from the Edda and an aria from Wagner’s Ring, while one of the performers does some more yoga on the back stage and the technician sets his lights. There are false prophets, a real black hole, obscure mystery guests and a children’s choir from Rotterdam.

The performance is musical, visual, poetic, and has a happening-like character. Together the performers create a grand new ritual that playfully is also an ode to the theater business. URLAND clings to the fact that in mythology, every End Time also heralds a new beginning. The warm-up is complete. Darkness is onset. Despair gives life.

This performance has both English and Dutch surtitles.

Warning: a stroboscope is used in this performance

Credits

Concept URLAND
By and with Zita de Aguirre y Otegui (internship), Bernadeta Astari, Ludwig Bindervoet, QiQi van Boheemen, Jens Bouttery, Thomas Dudkiewicz, Marlies Heuer, Marijn Alexander de Jong, Myra Schouten (internship), Vincent van der Valk & Jimi Zoet
Dramaturgy Florian Hellwig
Directorial assistance Julie van Westerveld (internship)
Scenography en light design Ruimtetijd - Theun Mosk, Rients Dijkstra (assistent scenografie), Marieke Horst (assistent scenografie) & Jurre Pöpping (assistent lichtontwerp)
Costume design and execution Kostuumatelier Theater Rotterdam - Erik Bosman, Sara Hakkenberg & Iris Brussee (internship)
Masks Carmen Schabracq
Wigs Atelier Perru
Set construction Firma Smits
Technical coordination Denzo Theatertechniek (André Goos)
Technical team Marcel Janssen, Edwin van Steenbergen, Ruud Lamers, Jorg Schellekens & Frank Hermans
Production leader Elise de Fooij
Publicity/marketing Esra J. Merkel and Pien Visser
Graphic design Ruben Verkuylen
Photography Lonneke van der Palen
Business management Martha van Meegen
Assisitant management Mara Liza de Bakker
Production URLAND
Coproduction Theater Rotterdam

Special thanks to

Made possible by Gemeente Rotterdam, Fonds Podiumkunsten and Fonds21.

Reviews

"In De Eindtijd Revue gaan pikzwarte metal over totale vernietiging en een monoloog van Marlies Heuer over de waarde van al het menselijke leven naadloos in elkaar over. Zoals ook de voorstelling zelf het einde der tijden vooral als een mogelijkheid tot een nieuw begin neerzet, zo ook lijkt Urland met De eindtijd revue een hergeboorte te beleven, met een opzwepende vorm van totaaltheater die in het Nederlandse grote-zalencircuit zijn weerga niet kent." -**** NRC (Marijn Lems)
"URLAND's 'De Eindtijd Revue' tart de zintuigen met een chaotische trip door veranderlijke tijdswaarnemingen, gecombineerd met rauwe metal en opera-achtige aria’s, in een hoopvolle illustratie dat elk einde ook een nieuw begin is." Zware Metalen
"URLAND bouwt een metal feestje op de rand van de afgrond" Theaterkrant (Fransien van der Putt)
"De Eindtijd Revue is een apocalyptisch variété, gelardeerd met loodzware doommetal en wonderschone aria’s." - ** De Volkskrant (Sander Janssens)

Played Venues

Kunstmin, Theater Rotterdam , Theater de Veste, ITA, Schouwburg Amstelveen, Het Nationale Theater, Stadsschouwburg Utrecht

Documentation