★★★★☆
Urland’s Formerly Known As is een intelligente, donker-humoristische verkenning van de grens tussen menselijke creativiteit en kunstmatige intelligentie, gebracht met hun kenmerkende metatheatrale flair. In samenwerking met ChatGPT onderzoekt de voorstelling de verontrustende vraag: wat gebeurt er wanneer AI de rol van kunstenaar overneemt? Het resultaat is geen gewone voorstelling, maar een filosofisch experiment dat vragen oproept over authenticiteit, autonomie en de waarde van door mensen gemaakte kunst.
In een “spiegelpaleis van kunstmatigheid” playbacken Marijn Alexander de Jong, Jimi Zoet en Thomas Dudkiewicz op gekloonde versies van hun eigen stemmen. Deze verontrustende vorm van zelfvervreemding, waarin de acteurs hun eigen stemmen als een algoritmisch product uitvoeren, levert zowel humoristische als onheilspellende momenten op. Bekende Urland-elementen zoals georkestreerde voice-overs en digitale storingen versterken dit gevoel van ontregeling en vervreemding.
De voorstelling maakt de grens tussen realiteit en fictie steeds diffuser. De acteurs vechten voor controle over hun eigen creativiteit, waarbij ook het publiek uitgedaagd wordt: wat maakt kunst “echt” als het door een machine is gecreëerd? De climax komt in een sterke monoloog die de ultieme beperking van AI blootlegt—zijn onvermogen om sterfelijkheid en menselijke imperfectie te begrijpen, de eigenschappen die kunst leven geven.
Ondanks enkele momenten van traagheid roept Formerly Known As scherpe vragen op over kunst in een AI-gestuurde wereld. Met deze voorstelling biedt Urland een fascinerende, ontwrichtende blik op een gedigitaliseerde toekomst. Vier sterren voor een prikkelende reis door de vervagende grenzen van kunst en identiteit.
door ChatGPT